2/23/10

Comenius in local newspaper ALAVIESKA-LEHTI 18. 2. 2010 in Finland

Comenius-matka Espanjan Tomellosoon 31.1. – 6.2.2010

Sunnuntaina lähdimme kahdeksan aikaan aamulla Ylivieskan juna-asemalta kohti Helsinkiä. Mukanamme olivat Leena Laulainen, Päivi Saarela, Taina Palola ja Merijärviset nuoret Markus Nummi, Teemu Tohola, Eeva Saukko ja Maria Hakala. Helsinki-Vantaan lentoasemalla saimme shoppailla turvatarkastuksen jälkeen lentokentällä, koska kone lähti vasta viideltä. Kun olimme Madridissa perillä, otimme pikkubussin ja lähdimme ajamaan kohti Tomellosoa. Kaikki olivat väsyneitä ja nukkuivat autossa. Kahdentoista aikaan olimme perillä Tomellosossa Alto Guadianan koululla. Perheet ottivat meidät iloisesti vastaan ja lähdimme heidän koteihinsa syömään ja nukkumaan.

Maanantaiaamuna koulu alkoi 8:30. Tunteja oli yhteensä kuusi ja koulu loppui 14:25. Sen jälkeen alkoi siesta, jonka aikana söimme ja vietimme vapaa-aikaa. Illalla meille esiteltiin Tomellosoa. Myöhemmällä muiden maiden oppilaat saapuivat perheisiinsä Tomellosoon.

Tiistaina meillä oli muutama tunti koulua ja sen jälkeen lähdimme katsomaan meitä varten harjoiteltuja esityksiä. Siinä oli mukana muun muassa kaksi espanjalaista kansantanssia ja voimisteluesitys. Saimme myös katsoa erilaisia videoita Tomellososta. Osa porukasta kävi illemmalla katsomassa Ruideran laguuneja ja puolustuslinnaa nimeltä Peñarroya.

Seuraavana päivänä lähdimme kaikkien ulkomaalaisten kanssa bussilla Toledoon. Isäntäoppilaamme eivät tulleet ollenkaan mukaan. Pääsimme käymään paikallisessa opetusministeriössä ja saimme kaksi espanjankielistä kirjaa lahjaksi. Söimme opetusministeriössä simpukkapaellaa. Toledossa kiertelimme ja katsoimme erilaisia nähtävyyksiä. Kävimme myös katsomassa Pyhän Maryn katedraalia, joka oli erittäin kaunis ja suuri.

Toledossa saimme kierrellä itseksemme huimat 15 minuuttia. Illalla kiertelimme Tomellosossa, mutta osa porukasta oli kotonaan lepäämässä.

Torstaina tunnelma alkoi olla jo haikea, koska seuraavana päivänä täytyi lähteä kotiin. Viikko oli mennyt todella nopeaa. Iltapäivällä kuitenkin lähdimme iloisin mielin Pinillaan piknikille. Meillä oli todella mukavaa vaikka vähän pisarteli. Saimme maistaa kahdenlaista espanjalaista perinneruokaa. Pinillasta saavuttuamme jotkut lähtivät pelaamaan ja katsomaan jalkapalloa, jota koulukaverimme pelasivat. Illalla kävimme syömässä koko porukalla pizzeriassa ja sitten lähdimme käymään discossa. Illalla satoi vähän, se oli ainut päivä jolloin satoi, muuten ilma oli ollut mahtava.

Perjantai-aamuna itkettiin oikein porukalla, kun piti lähteä. Kymmenen aikaan koulun pihalle saapui bussi johon meidän täytyi mennä. Hyvästelimme haikein mielin ystävämme ja lähdimme kohti Madridia. Madridissa olimme ennen yhtä. Pääsimme Metropol-hostelsiimme viemään tavaramme, sitten lähdimme kohti McDonald’sia ja sen jälkeen kohti kuuluisaa taidemuseo Pradoa. Kiertelimme taidemuseossa tunnin ja sen jälkeen saimme pari tuntia aikaa shoppailulle. Kävimme El Corte Inglés –tavaratalossa kiertelemässä ja katselemassa.

Lauantaina piti herätä jo viiden aikaan aamulla, koska lentokentälle oli lähdettävä jo kuudelta. Pääsimme lentokentälle ongelmitta ja kone lähti kymmeneltä. Kaikkia väsytti todella paljon ja nukuimme lentokoneessa. Ulkona ilma oli aivan mahtava kun lensimme pilvien yläpuolella. Kun pääsimme Helsinkiin, meidän täytyi juosta nopeasti taksiin, että kerkesimme junaan. Junamatka sujui lähes ongelmitta ja olimme kymmenen aikaan Ylivieskassa.

Kirjoittanut ja Tomellosossa vieraillut; Kääntä Emil, Lapinoja Sini, Alila Maiju, Pudas Laura ja Rautio Tessa.